onsdag 5. november 2008

Modul 1. Oppgave 2

Jeg arbeider med å utdanne helsefagarbeidere. De har et fag som heter Prosjekt til fordypning og er da i praksis f.eks på et sykehjem eller i en bolig for funksjonshemmede. Når elevene er i praksis bruker vi its learning både til dokumentasjon og utvikling av fagstoff (læring). Det gjør vi på den måten at etter to dager i praksis skriver de en logg om hva de har gjort, på hvilken måte de har utført oppgaven og hvorfor. Loggen er opprettet som et prosessorientert dokument, og det en elev skriver er synlig bare for den eleven og lærer. Lærer kommenterer i loggen med spørsmål og oppmuntring. Eleven skal igjen svare på spørsmålene. Tanken er at videre refleksjon fører til økt kunnskap.

Hvorfor har vi har valgt å begrense dette til elev-lærer? Kanskje pga tradisjonstenkning fra da loggene ble skrevet i ei bok og bare lærer kunne lese. En annen grunn kan være at vi tror at elever ikke ønsker at medelever skal ha innsyn i det de skriver, at det øker prestasjonspresset faglig og skriftlig på en uheldig måte.

Hvordan kan dette utvikles slik at elevene kan være delaktig og pådrivere i hverandres læreprosesser. Ut fra et sosiokulturellt læringssyn vil dette være en utmerket måte å øke læringstilfanget på.
En kan tenke seg at vi kan gi tilganger til mange slik at flere kan lese loggene og stille gode spørsmål til utvikling av fagstoffet. Dette vil også føre til at medelever må sette seg inn i annet fagstoff og lære mere enn bare det de selv er inne i.
Slik det diskuteres i artikkelen om pedagogisk bruk av LMS, vil det være behov for å være varsom slik at ikke det motsatte skjer, at en elev lar være å skrive når hun vet at medelever kan lese og kommentere/stille spørsmål.
Kanskje trenger ikke alle å lese alles logger,men at tilganger begrenses til en eller to som er "valgt" slik at det er trygt. Dernest skal kommentarene være av en slik art at det føles greit for den som har skrevet. Det er viktig med etiske regler.
For å utvikle dette videre kan det brukes kartleggingstester som spør etter opplevd læringsnytte fra begge parter og forslag til endringer som blir meningsfulle for alle parter.

Ingen kommentarer: