tirsdag 25. november 2008

Modul 2

Oppgave 1.

Jeg skal lage et undervisningsopplegg med tema hjertet. I den forbindelse skal jeg lage tre tester. Den første skal være en repetisjon som danner grunnlaget for videre opplegg. Den andre er en flervalgsoppgave knyttet til sykdomslære og den tredje er dra og slippoppgave med test på observasjoner og tiltak. Grunnen til at jeg velger denne progresjonen er at elevene har hatt temaet før, men har helt sikkert behov for repetisjon samtidig som det gir meg en pekepinn på hvor jeg skal legge lista. Etter mere undervisning kan det være nyttig som "stopp opp og se hva du har lært" med spørsmål som tester det. Det kan virke som en motivator i form av at eleven ser hva den kan og ikke. Den siste oppgaven representerer den praktiske delen av utdanninga og kanskje den viktigste. Her må eleven vise at den forstår i praksis hva den må gjøre.





Oppgave 3.

Jeg har laget tre oppgaver som ledd i et undervisningsopplegg. Umiddelbart tenker jeg at tester her ikke må ha for mye tekst og ikke være for kompliserte. Jeg opplever det som vanskelig å lese og holde konsentrasjonen når det blir for omfattende. Dette ble min utgangserfaring når jeg gjennomførte pretesten på its learning. Derfor her de testene jeg har laget enklere. Jeg har brukt "enten/eller, flere rette alternativ og dra/slipp alternativ. Forutsetningen for alle testene er tidligere eller gjennomgått stoff. Der det er behov for alternativ synes jeg det er vanslelig å finne gode alternativ. Rent teknisk var det ok å lage oppgavene. Jeg tenker at oppgavene må være enkle og stimilerende på den måten at svaret kommer med en gang. Ut fra dette blir kvalteten ikke så høy som jeg ville hatt det hvis jeg hadde hatt spørsmål som krever at eleven skriver tekst og gjør egne vurderinger. Likevel krever spørsmålene at eleven har en viss kunnskap.


Oppgave 4 og 5

Testene er aktive og flere har prøvd...

Jeg har også tatt en del tester. og gjort meg en del erfaringer ut fra det. Mye spennende, men jeg oppøever det som litt krevende når en skal lage meningsfulle alternativ osv. Rent teknisk var noen av oppgavene utformet slik at det var vanskelig å dra til riktig boks. Andre var ja/nei når man ikke kan si at ett et rett eller feil. Uansett var det mest positivt å se hvordan andre har gjort det og samtidig få ideer.


Oppgave 6

Nei

Oppgave 7

Jeg har lært ar det ikke er stor forskjell hvordan en tenker pedagogikk gjennom å lage oppgaver her enn hvordan jeg tenker ellers. Forskjellen er at det er på data og jeg synes ikke oppgaver som er mere kompliserte egner seg like godt. Det skal godt gjøres å lage svar ord som matcher "fasiten" g da blir det ikke like meningsfullt. Fagstoffet som er lagt ut leste jeg med interesse. Mange gode tips for hvordan det kan gjøres og ikke. Likevel er det først når en selv praktiserer at en ser hvordan det hele fungerer. Jeg skal anvende de tester jeg har laget på egen klasse og se om de fungerer i forhold til den hensikten jeg har planlagt for.










































































































































































































''''

Ingen kommentarer: