tirsdag 2. desember 2008

Modul 4

Oppgave 1


Som lærere har vi erfaring i å dele fagstoff og undervisningsoplegg med hverandre. Dette har tradisjonellt foregått på den måten at vi spør om noen har noe på et gitt tema, og at man får respons. Før fikk vi en kopi og senere som et vedlegg på e-post.


Nå som muligheten er tilstede for å endre, utvikle og kommentere f.eks undervisningsopplegg på felles nettsteder oppstår andre utfordringer og muligheter.

Det lar seg gjøre å opprette en Wiki for en avdeling på VGS hvor man avtaler å legge ut ferdig undervisningsopplegg, fagstoff ol., for så å kommentere hverandres i den hensikt å gjøre ting bedre.

Vi kan også bruke Google docs, del.icio el. lign i den samme hensikt. Jeg har ikke direkte erfaring selv med å dele på denne måten, men ser absolutt potensialet. Det vi gjør allerede nå, bare på en tungvint måte, kan forenkles og føre til arbeidsbesparelse og kanskje til inspirasjon. Når man vet at flere leser og kommenterer blir man nyskjerrig. Etiske retningslinjer for hvordan dette skal foregå tror jeg vil være nyttig for å skape trygghet slik at alle synes det er ok å delta.

Dette tror jeg er framtida. Yngre mennesker er vant til å dele og ha ting felles på nettet. Likevel blir det ikke lettere å få kritikk slik at det er viktig for deltagelse at det er retningslinjer. Slikt kan ikke styres helt så man må være forberedt på at alt ikke er like "ryddig".

For å utprøve dette kan det være nyttig å begynne i det små og feks starte med noen kolleger eller en avdeling.

Oppgave 2
Jeg har opprettet slideshare og lagt inn en powerpointpresentasjon. Det gikk uten problem. Adressen er:


http://www.slideshare.net/guest431f7a4/relasjon-i-veiledning-presentation/

Å legge ut selve presentasjonen i bloggen gjør det lettere for de jeg vil skal lese og kommentere. Alternativt må de også ha lastet ned slideshare og bruke det. Jeg når de jeg vil mere direkte.

Jeg skulle laste opp selve presentasjonen i bloggen, men den la seg ikke der den skulle. Fikk ikke til å slette i første omgang. Jeg skjønner prinsippet, men trenger noen justeringer.

Når det gjelder bruken av dette ser jeg på det som enda en mulighet for deling. Fler og fler lager powerpointpresentasjoner eller annet som lar seg dele her. I undervisningssammenheng ser jeg for meg en "bank" av opplegg som en kan bruke.

Ingen kommentarer: